SEO restart 2024: Dojmy a pojmy z 10. ročníku konference

SEO restart: Jubilejní ročník a Ticháčkovo vyprávění

SEO restarty jsou s námi již deset let. Teda pardon… vlastně 11 (covid pauza). Za tu dobu se změnilo mnohé – prostředí, řečníci, organizátoři – ale jedno je tady (prý) stále – super komunita lidí, kteří si dokážou sednout a příjemně si pokecat. O SEO, o životě, filmech a vlastně čemkoliv jiném. 

 

Přiznám se, že moc předchozích ročníků jsem osobně nezažil, takže info o tom jak to fungovalo dříve nemám z první ruky. Byť už jsem v oboru taky nějaký ten pátek, tak na konferencích se pohybuji tak 5 let maximálně.

 

Naštěstí nás všechny Jan Tichý na začátku uvedl do historie restartů se svojí přednáškou “Na počátku bylo…” a povyprávěl jak se restarty vyvíjely a kdo za nimi stál. A soudě podle jeho vyprávění a pár fotek z prvních akcí – včetně fotek z následných afterparty (FUJ Ticháčku! To tě neučili, že v hospodách se zásadně nefotí?) – můžu říct, že atmosféra u stolu je/byla dobrá.

 

A pro ty z vás, kteří se letos na restartu neukázali (nebo se nedívali online) bych chtěl sepsat krátké shrnutí všeho, o co jste přišli.

Medailonky, přednášky a fotky najdete na oficiálních stránkách

Veškeré podklady a výstupy (včetně slidů z přednášek) z akce najdete na oficiálních stránkách SEO restartu. Pokud tedy chcete vidět konkrétní slides, tak klikejte semka.

 

Velký dík za organizaci SEO restartu lidem z Taste. Držím palce ať vám to frčí dalších 10 let! (A vy držte palce ať je tu dalších 10 let i SEO…)

Martin Žatkovič a Goog enough svět

seo restart 2024 - martin žatkovič

Martin nám ve své přednášce pootevřel dveře k několika kauzám, které Google poslední dobou provázejí. A panečku… že je o čem mluvit:

  • Googlí koupě dat od Redditu, který těsně potom (asi jenom náhodou?) začal absolutně dominovat SERPům napříč anglicky hovořícími zeměmi
  • Informace o ukončení spolupráce s tisíci quality raters (lidé, kteří manuálně hodnotí výsledky vyhledávání a poskytují tak učící data pro algoritmy)
  • Googlí přístup k AI obsahu, kdy na jednu stranu káže o kvalitě zatímco souběžně s tím platí některým publisherům za to aby zveřejňovali AI články.

 

Během přednášky jsme se tak společně s Martinem mohli zamyslet nad tím, jak Google funguje, jaké jsou jeho cíle a a co to znamená pro nás. 

 

Jediná jistota je ta, že se všechno mění.

 

A tím pádem bychom se měli měnit i my. Alespoň bychom měli měnit svůj přístup k práci, snažit se více pracovat s daty a automatizací a využívat AI tam, kde to dává smysl.

Richard Klačko a klíčovka s AI pohonem

seo restart 2024 - richard klačko

Analýza klíčových slov je jedním ze základních dokumentů pro většinu SEO specialistů. Každý ale víme, že její tvorba je veeeeelmiiiiii zdlooooouuuuhaaaaaavaaaaaaa.

 

Klasifikovat (desítky) tisíc slov do relevantních skupin mnohdy zabírá i desítky hodin. Odjakživa (alespoň co pamatuju ze své praxe já) se proto specialisté, agentury a freelanceři snaží tento proces nějak zkrátit. 

 

S příchodem AI proto dává smysl zkusit tuto technologii využít pro, alespoň částečnou, automatizaci analýzy klíčových slov. V Taste proto interně věnovali několik stovek hodin hrátkám s AI a fine-tuningem, který jim v tomto pomáhá. Jsem zvědavý, zda Riško / Taste někdy nasdílí více informací, či praktické podklady :)

Martin Michálek a Ihned Něco Prosím

seo restart 2024 - martin michálek

INP (Interactoin to Next Paint, nebo jak to nazval Martin – Ihned Něco Prosím) je nová metrika patřící do core web vitals. Ačkoliv Core Web Vitals nejsou pro většinu webů nijak zásadním ranking factorem (pokud na tom nejste fakt špatně), dává mi smysl INP řešit především z uživatelského hlediska.

 

INP měří za jak dlouho se něco stane poté, co jsem na webu na něco kliknul. Protože když kliknu na tlačítko, očekávám, že se něco stane ASAP a že nebudu muset čekat 5s než se mi uloží produkt do košíku, nebo než se zveřejní můj komentář atd. Metrika tak filozoficky zapadá přesně mezi CLS (v podstatě UX metrika) a LCP (metrika měřící rychlost), protože měří jak rychlost webu, tak uživatelovu schopnost web efektivně používat.

 

Abychom se ale nebavili čistě teoreticky, tak nám Martin předal několik tipů, jak INP můžeme prakticky zlepšovat, včetně pár konkrétních rad jako:

  • pohlídat si megamenu – čím víc odkazů, tím delší načítání
  • zmenšit velikost DOM na maximálně 1500 uzlů (nodes)
  • pozor na pushování do datalayeru a na pomalou analytiku
Hlavní poučení: Na webu nejprve reagujte v rozhraní a teprve poté dělejte složité operace.

Vojtěch Fiala (moje maličkost) a propojení PR a linkbildingu

seo restart 2024 - vojtěch fiala

Po coffee breaku jsem si přišel na pódium trochu pobrečet ohledně stavu CZ/SK linkbuildingu a ukázat jakési prapodivné odkazy na půjčky a srovnání cen elektřiny ze článku o těhotenství a další podobné ošklivosti.

 

Abych ale nebyl jenom hater, tak jsem zbytek (většinu) přednášky už ukazoval jak se to dá dělat lépe a připravil jsem několik ukázek aktivit, které sice vznikly jako “SEO-linkbuilding-věci”, ale nakonec Pilulku (také a možná i především díky práci kolegyně z PR oddělení) dostaly až na idnes.cz, seznamzpravy.cz či do ranních zpráv Slovenské RTVS.

 

Pokud chcete svůj linkbuilding trochu víc rozhýbat, mrkněte na prezentaci, ukazuji tam i praktické tipy jak toho dosáhnout.

 

Základní tipy, které byste si z přednášky měli odnést:

  • buďte proaktivní a navažte spolupráci s PR lidmi
  • připravte společně něco zajímavého, o čem je hodno mluvit
  • odpromujte to do světa a nezapomeňte u toho myslet na to, že i šíření informací (viralita) podléhá určitým pravidlům
    • využijte emoce
    • vsaďte na EVE framework (credit animalz.com)
  • budujte si EEAT (pro svůj web, i sami pro sebe) – nikoliv kvůli vyhledávačům, ale kvůli lidem. Potřebují mít jistotu, že vaše informace jsou fundované a důvěryhodné

Martina Zrzavá Libřická a spolupráce SEO a DEV

seo restart 2024 - martina zrzavá libřická

Martina si pro nás připravila přednášku o spolupráci SEO a DEV, kde to často může drhnout. My máme nějaké požadavky, vývojáři zase svoje. Oba ale máme zájem na tom, aby web fungoval co nejlépe. Jak to tedy udělat tak, aby co nejlépe fungovala i naše spolupráce?

 

Zaprvé je potřeba poznat, jakým způsobem vývojáři pracují a jak mají nastavené procesy a komunikaci:

  • pouze 2/54 developerů v průzkumu odpovědělo, že pracuje ve waterfallu
  • 52/54 pracuje agilně

Agilní přístup však neznamená vždy totéž. Dělí se totiž na na 4 rozdílné metodiky / frameworky. Abychom mohli s vývojáři efektivně spolupracovat, musíme se přizpůsobit tomu, jak pracují oni. Teprve pak budeme schopni se správně do jejich procesů zapracovat a sladit se s nimi.

 

Co je ale zásadní pro to abychom si mohli společně rozumět:

  • Správné zadání ticketu – aby mohli vývojáři naše zadání správně pochopit, musí splňovat 9 základních kritérií
    • Já osobně říkám, že kvalita výstupu je přímo úměrná kvalitě zadání. Jinými slovy “shit in = shit out”
  • DOD (definition of done) – při zadávání ticketů si vždycky specifikujme, jak přesně má vypadat výstup a jaké podmínky musí být splněny, abychom ho mohli považovat za splněný

Dále v přednášce Martina uvedla několik tipů jak s dev týmem efektivně komunikovat. Upřímně… pokud někdy s DEV týmem spolupracujete, doporučuji si její přednášku skutečně nastudovat. Padlo tam mnoho zajímavých věcí.

 

A taky bych tady chtěl Martině předat velkou pochvalu, že si před přednáškou udělala průzkum a pracovala tak s aktuálními informacemi. Díky a jen tak dál!

Sarah Presch a kognitivní předsudky v marketingu i v AI

seo restart 2024 - sarah presch

Během své přednášky Sarah zabrousila od SEO směrem k psychologii a poukázala na mnoho kognitivních předsudků, které mají lidé (a těm, které od nás převzaly AI jazykové modely).

 

Na začátku Sarah shrnula základní marketingové poučky jako:

  • ukotvení
  • efekt pouhého vystavení (mere exposure effect)
  • konfirmační zkreslení (confirmation bias)
Přiznám se, že až sem mi to přišlo jako opáčko základů. Pak ale ukázala konkrétní dopady těchto principů na podobu SERPu (především informací ve featured snippetech) a to už mě zaujalo, protože takovýchto věcí jsem si nikdy nevšimnul. Ne že bych je nikdy neviděl, ale nikdy jsem se nad nimi nepozastavil.

 

V další části přednášky se Sarah podívala na to, jaký mají různá zkreslení (a zkreslená učící data jazykových modelů) dopady na různé marketingové use cases a upozornila nás, že data z AI jsou mnohdy více zkreslená než bychom čekali – především ve svém západním a mainstreamovým způsobem “myšlení”.

 

Pro ty z vás, kteří Sarah neznáte, tak Sarah je z Irska a čeština není její rodný jazyk. I přesto měla odvahu si na podium stoupnout a přednášet v češtině. Klobouček! 

Roman Teuschel a mezinárodní SEO v kontextu expanze

seo restart 2024 - roman teuschel

Roman si pro nás připravil přednášku o tom, jak přemýšlet o expanzi do zahraničí, na co si dávat pozor a jak se to týká SEO. Spoustu z těch věcí už jsem znal (pár měsíců jsem strávil v eVisions, kde Roman působí, a nasával jsem info od kolegů), ale věřte tomu nebo ne… i v praxi už jsem viděl eshopy, které totálně podceňují základy jako zmapování oblíbených platebních metod nebo způsobů doručení.

 

Takže všem, kteří o expanzi přemýšlí, nebo aktuálně expandují rozhodně doporučuji si tu přednášku nastudovat.

 

V přednášce se Roman, mimo jiné, věnoval:

  • high-level tržním datům a vývoji ecommerce
  • základním poznatkům o vybraných zemích (platební metody, způsoby doručování, populárním vyhledávačům atd.)
  • lokalizaci webu (ne, překlad webu a lokalizace není totéž)
  • důležitosti lokalizované analýzy klíčových slov
  • procesu expanze a jejím fázím
  • výběru domény
  • a dalším věcem. Bylo tam toho spousta. Mrkněte se na prezku. Fakt!
Na rovinu asi můžu říct, že pokud nemáte se svým byznysem / klientem ambice růst přes hranice CZ/SK regionu, asi vám tato přednáška moc nedá. Ovšem pokud někdy plánujete expandovat do zahraničí, doporučuji se na tu prezentaci podívat. Některé z těch věcí je dobré znát už dlouho dopředu.
 

Jen tak pro zajímavost… S Romanem jsem se poprvé potkal před pár lety, když jsme společně pracovali v eVisions. Roman byl můj SEO-buddy a teamleader. Dneska pracuje jako CEO celé agentury. Ten kluk je fakt mašina.

Tomáš Zahálka a tajné SEO tipy pro Shoptet

seo restart 2024 - tomáš zahálka

Tomáš, jakožto člen poradního SEO týmu konzultuje pro Shoptet a dohlíží na úpravy platformy tak, aby mohli maximalizovat úroveň Shoptetího SEO. Osobně jsem se Shoptetem pracoval naposledy… no… už vlastně ani nevím kdy. Takže většina zmíněných problémů, tipů a triků mě bohužel dost minula.

 

Dám vám alespoň info o tom, o čem Tomáš mluvil:

  • automatizace interního prolinkování
  • automatizace titlů a metadescriptionů
  • jak řešit vyprodané kategorie
  • jak řešit (a monetizovat) blog na shoptetu
  • jak řešit popisy kategorií a parametrických kategorií
Pokud tedy máte vy, nebo vaši klienti, eshop na Shoptetu, tak mrkněte. Věřím, že tam najdete mnoho  inspirace :)

Martin Kopta a Jakub Goldmann a jak se dnes dělají weby

Rád bych o této přednášce řekl něco zajímavého, ale bohužel jsem ji prošvihnul, když jsem se skleničkou vína networkoval (tak se totiž dneska říká normálnímu pokecu) s pár dalšími lidmi na chodbě. Pánům se omlouvám a snad někdy příště.

Marek Prokop a propojení SEO, OpenAI API a R

Nevím, zda to bylo pouze tím, že jsem celou předchozí přednášku strávil popíjením vína (a ginu s tonicem), ale na rovinu… můj mozek 90 % přednášky nepobral. Ze zkušenosti ale vím, že Markovy myšlenky jsou velmi zajímavé a jeho schopnosti využít R pro SEO jsou obří. 

 

K přednášce se tedy ještě vrátím, stáhnu si připravené podklady a věřím, že z toho zase bude super věc – stejně jako když mě učil používat R pro práci s daty z GSC a naposílal mi podklady k přípravě klíčovky v R.

Závěrem

Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří se na letošním SEO restartu podíleli – především organizátorům z Taste, všem lidem, kteří měli odvahu přijít si stoupnout na prkna a říct něco zajímavého a taky všem, kteří přišli si něco poslechnout. Spoustu z vás jsem viděl po dlouhé době a akorát mě mrzí, že jsem si nestihl se všemi popovídat. Každopádně těším se (nejpozději) zase za rok!

Facebook
Twitter
LinkedIn

O mě

Jsem SEO konzultant se zkušenostmi CMO digitální agentury. Prošel jsem si pracemi jak pro malé klienty, tak pro velké korporáty. Mám zkušenosti s prací pro banky, pojišťovny a zdravotnické organizace. 

 

Aktuálně pracuji jako Head of SEO v Pilulce.

Pojďme se propojit